BMV 2015

Børnemiljøvurdering 2015

 

Valg af fokus:

Vi har valgt, at have fokus på det fysiske indendørs miljø i børnehaven.

Vores hus er indrettet med mange små rum, som skaber plads til, at små grupper af børn kan fordybe sig i lege uden at blive forstyrret af andre børn og deres lege. Vi vil undersøge, hvordan børnene oplever det indendørs miljø og hvilke steder i huset, de bedst kan lide at lege. Derfor stille vi os selv følgende spørgsmål:

-          Har børnene et forhold til, hvilket sted i børnehaven de bedst kan lide at opholde sig og hvordan giver det sig til udtryk?

-          Hvordan bruger børnene rummene?

-          Hvordan kan vi understøtte de lege som børnene fortæller om, der er tilknyttet til konkrete rum?

 

Metoder for inddragelse af børneperspektivet:

Vi har valgt en kombination mellem maleri og interview. Begge metoder vil foregå under samme aktivitet og derfor er de beskrevet i samme forløb. I forhold til, at vi bruger interview som metode, har vi udvalgt seks af de ældste børn, da vi har en forventning om, at de har ”indtaget” huset og kender alle rummene.

Maleri/interview:
Børnene bliver bedt om, at sidde og tænke over, hvilket sted i børnehaven de syntes mest om. Når alle har fået tænkt, fortæller hver enkelt barn om hvilket rum de har valgt og hvorfor. Dernæst tegnes med sort sprit tusch og efterfølgende males det med flydende akvarel farve. Undervejs vil børnene blive interviewet om deres maleri. Vi vil bruge spørgsmål som;
- Hvorfor har du valgt netop det rum og hvorfor syntes du bedst om det?
- Hvilke lege er gode at lege der og med hvem?

Vi vil hænge billederne op et sted i huset, hvor vi ved de bliver set. Ved siden af maleriet vil vi hænge børnenes udtalelser og svar på de ovenstående spørgsmål.

Vi har nået, hvad vi ville når (succeskriterier):

-          Børnene giver udtryk for, at lege bestemte lege i bestemte rum og efterspørger det.

-          Vi voksne er mere opmærksomme på, hvilke lege børnene viser interesse for, at lege i forskellige rum.

 

 

Opfølgning og evaluering:

Malerierne blev efterfølgende ophængt ved trappen til 1. sal, som er et af de steder i huset der er mest ”trafik”. Herved fik mange forældre og børn øje på malerierne og den tilhørende tekst ved siden af billedet. De børn, der havde malet billederne trak deres forældre med ud for at se dem, og forældrene har senere hen vendt tilbage til os og fortalt at malerierne har givet dem en god fornemmelse for, hvad deres barn kan lide at lave i børnehaven. Samtidig har forældrene også fået nemmere ved at spørge ind til barnets hverdag, nu hvor de ved, hvor barnet bedst kan lide at opholde sig og hvilke lege barnets bedst kan lide at lege.
For eksempel var der et af børnene, en dreng, som meget flot beskrev en bestemt leg, han godt kunne lide at lege i puderummet sammen med to andre børn. Han beskrev meget detaljeret hvordan de var klædt ud, hvordan legen forgik og hvilke roller de hver især havde i legen. Drengens udsagn kom bag på både forældrene og os og vi fandt ud af, at den forestilling vi havde om den pågældende dreng og hans lege og relationer ikke holdt stik med den virkelighed drengen selv gav udtryk for. Denne oplevelse har givet udslag i, at vi nu oftere stiller spørgsmål til børnenes lege og relationer og derudfra skaber rum og plads for de lege børnene ønsker.

En anden ting vi har fået øjnene op for er, at de adspurgte børn har brug for mere plads til fysiske lege som fx boldspil. Vi har førhen i huset har en intern regel om, at vilde boldlege ikke skal foregå indendørs, men tre af de adspurgte børns udsagn gav udslag i en ændret holdning hos os. Derfor gav vi nu plads til, at børnene kunne spille bold i puderummet og at vi købte nogle fodbolde og oftere gik i parkerne for at spille bold med børnene. Vi har også fået øjnene op for, at der er nogle børn der har brug for, at kunne lukke døren til et rum og være alene, for at fx at kunne sidde stille og tegne. Sådan et rum har vi indrettet og børnene bruger det ofte, når de har brug for at trække sig ud af fællesskabet for en kort stund og lade batterierne op. Vi oplever, at disse børn kommer tilbage med fornyet og positiv energi.

 

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...
Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

02.02 | 22:32

Skønt at se alle de dejlige unger. Smil på læben og god stemning. Tak fordi I ligger billeder op.
Den bedste børnehave 😍

...
23.04 | 22:30

Tak for en dejlig fest. På vej hjem sagde Maya begejstret "det har været den bedste dag i hele verden!" Stor ros til alle de voksne for jeres engagement.

...
08.05 | 00:51

1000 tak for en super velkomst til børnehaven. Tak for et godt og informativt møde her til aften. Hyggeligt også at møde de andre forældre. Cornelias forældre

...
12.10 | 00:15

super at man nu nemt kan finde nyhedsbrevet:) tak for en dejlig børnehave :)

...
Du kan lide denne side